Tlak kladený na osobitý design vinět na lahvích vína nebyl nikdy tak velký jako dnes, kdy je vysoce konkurenční prostředí napříč snad všemi obory. Na druhou stranu se jedná o velikou příležitost pro různé umělecké talenty, kreativce a designery. Dokonce Muzeum moderního umění v San Francisku nedávno zpřístupnilo expozici některých nejpovedenějších návrhů vinných etiket.
V tomto článku jsme se vás snažili vybrat pestrou škálu etiket lahví na víno. Od špičkového minimalismu až po zářivě barevný a hravý produktový design lahví. Zásadní je, že design vinět má pozitivně emotivní formou informovat kupujícího o obsahu lahve. Jejich vzhled by měl zaujmout především cílovou skupinu, pro kterou je víno určené. Určitě jiný vzhled etikety bude mít archivní víno z tradičního francouzského vinařství. Jeho kupující bývají většinou dobře situovaní a jejich preference jsou konzervativnější. Jiný design vinět bude pro mladé lidi, studenty i umělce.
Podívejte se na ukázky moderních vinět, které sklidily nebývalý úspěch po celém světě. Sbírejte informace a inspiraci pro vlastní nápady.
#1. Motif-Wines, designér: En Garde, Rein (Německo)
Motif Wine je originální design vinět, který si zamilují všichni milovníci vína mající v oblibě umění, pestré vzory a barevnost. V nabídce jsou vína s vlastním a jedinečným vzorem, který by měl abstraktním způsobem vyjadřovat chuť a vůni vína. Vzory etiket lahví vína Motif je těžké přehlédnout. Jsou živé, barevné, odvážné a krásné.
Design vinět je pozoruhodně minimalistický a neinformuje textově kupujícího o vlastnostech vína na přední straně, jak jsme na to zvyklí. Na výrobu těchto etiket byl použit textil. Věříme, že brilantní vzhled etiket s textilními vzory, které zaujímají, co nejvyšší plochu láhve, zaujme i každého milovníka umění. Tyto vzory jsou díky odvážnému provedení nepochybně jedinečné a určitě pomohly dostat značku vín Motif na vinařskou mapu. Jde v podstatě o nevyčerpatelný arsenal vzorů a motivů pro různé nové odrůdy a ročníky. (zdroj)
#2. Adevine Wines, Hunter Valley NSW - Austrálie, designér: Co-Partnership (Sydney a Londýn)
Design etiket lahví na víno Andevine je v opravdu pozoruhodném provedení. Vzor vypadá jako olejomalba. Jde o mistrovskou práci nejen v samotném provedení a vybarvení, ale také v kvalitě detailu. Všemožné plody, květiny a ostatní vzory vypadají živě, plasticky a lákavě. Design vinět hovoří o kvalitě umělecko-řemeslného provedení a vzdává hold nizozemským umělcům. Především těm z dob, kdy nizozemská tvorba byla na vrcholu. Černé pozadí vytváří dojem minimalismu a napětí se zaměřením na mimořádná umělecká díla. Výtvarné provedení je ještě více zvýrazněno skromným výřezem nahoře a dole, což dává motivu dojem, že je v popředí, a také jej přímo spojuje s vínem.
#3. The Argonaut - Eight Arms Cellars, Kalifornie USA, designér: John Schall Design (Kalifornie)
Jde o velmi oblíbený design vinět, který je proveden metodou sítotisku, jenž nabízí obrovskou výhodu 360-stupňového plátna. Velmi oblíbeným motivem těchto designů jsou chapadla chobotnice. Chobotnice mají neobvyklou a tajemnou podobu. Nejlépe provedenou částí jsou jejich chapadla – jako by opravdu byla živá.
Celkový produktový design této značky je dobře vyvážený a využívající jednu inkoustovou barvu. Design etiket tohoto malého vinařství se pomalu stává sběratelským artiklem.
#4. Flight, Oregon WA USA, designér: Beetle Creative (Melbourne & Florence)
Tato umělecká díla zachycena na lahvích v úhlu 360 stupňů zobrazují jeden z největších úspěchů lidstva- LÉTÁNÍ. Studium letu je historickou posedlostí lidstva už od pradávna a design vinět vzdává hold všem, kteří se o to pokusili — od Galilea přes Leonarda Da Vinciho až po bratry Wrightovi.
Návrh motivu je proveden jako plán, či vědecká dokumentace letu. Designy etiket využívají jen jednu barvu a celá láhev působí jako plátno, které ztvárňuje historické výkresy.
#5. Lalaland Wines, Mildura VIC Australia, designér: Beetle Creative - Melbourne & Florence
Tato značka španělských vín, inspirovaná Alenkou v říši divů, využívá širokou kompozici, která se hodí k velkému množství uměleckých děl. A především se jedná o neotřelý a originální produktový design.
Úspěšně vypráví příběh Mada Hattera a jeho kapely La La Lands, která hrála pro královnu. Kapela má pět členů: El Loco (Mad Hatter, zpěv), March Hare na bendžo, Bílý Králík na trumpetu, Plch na piano a Frog Doorman na bicí.
Etiketa obsahuje báseň vyprávějící příběh a sdružuje všechny zákonnosti jako součást jednoho uměleckého díla. Barvy jsou zábavné a živé – prostě víno jako stvořené na léto. Víno s tímto designem vinět získalo australské ocenění za nejlepší víno a zlatou cenu FPLMA.
#6. Matsu Wein, Toro, Španělsko, designér: Moruba - Logroño (Španělsko)
A neotřelý produktový design pokračuje dál. U těchto vzorů etiket by se dalo použít přísloví, že jeden obrázek říká více než tisíc slov, což je jasný případ těchto nápadných štítků.
Minimalistický design vinět pouze se značkou a obrázkem řekne o značce vše. Není pochyb, že tyto etikety působí nejlépe jako celistvá kolekce. Oslavují mnoho motivů — od generačního střetu v zemědělství (mládí vs. tradice), celoživotní dílo, rodina a dědictví. Celý efekt by se samozřejmě snížil, kdyby designér přidal něco jako informační rámeček nebo nějaký text. Minimalismu vytváří v našich myslích smyslnost, díky čemuž je tento vzhled tak silný a působivý.
#7. Paperboy Concept, designér: Stranger and Stranger (London & NYC)
Trend ve snižování ekologické stopy lahví na víno využívá také koncept produktového designu značky Paperboy, jenž je poslední novinkou v designu vinět na víno. Hlavní výhodou těchto papírových lahví je to, že představují zlomek oproti svým skleněným ekvivalentům.
Asi je nepravděpodobné, že by lahve na víno z papíru vzaly nápojářský průmysl útokem. Ale tyto papírové vzory chytře využily marketingovou příležitost a způsobily velký efekt. Papírové lahve na víno mají letitý, přirozený a zemitý vzhled. Paperboy tyto atributy skvěle využil a zdůraznil.
#8. Taste of Paris, designér: Nina Brandt (Francie)
Německá designérka Nina Brand navrhla nový multifunkční a imaginární obal na víno. Etiketa na víně je více než ilustrovaný design vinět. Je to mapa města, která ukazuje nejkrásnější místa, kde si můžete užít chuť vína… a chuť města. Je to skvělý nápad a perfektní dárek pro někoho, kdo se třeba zrovna přestěhoval do nového města nebo pro turisty.
Samostatnou kategorií může být víno s vlastní etiketou, nebo firemní víno. Víno s logem firmy je obligátní dárek pro firemní zákazníky k jakékoli příležitosti. I zde by měl být zvolený produktový design vína s ohledem na oblast podnikání, význam zákazníka nebo konkrétní příležitost.
Zdroje
- https://www.linkedin.com/pulse/best-wine-label-designs-all-time-joshua-o-meara
- https://www.designandpaper.com/15-creative-wine-label-designs/